Het doel van fieldmarketing is brand activation en dit legt de focus op het ultieme doel van marketing: het stimuleren van het aankoopproces. Voorheen werden de termen brand activation en merkactivering vooral gebruikt om actiemarketing een hipper imago te geven. Tegenwoordig begrijpen steeds meer marketeers dat je merken niet alleen bouwt met een sterke merkstrategie, maar dat een merk ook moet gaan leven. Met experience marketing gerichte activiteiten moeten de consumenten over de streep getrokken worden. Een merk dient tastbaar en vooral relevant te worden. Er moet dus gezorgd worden voor aansluiting bij de doelgroep.
Het verhaal is inmiddels bekend: traditionele advertising verliest aan impact, dus zoeken marketeers andere manieren en platforms voor hun boodschap. Experiential marketing wordt daarbij steeds vaker ingezet als belangrijke troef of zelfs als speerpunt in de communicatiemix. Denk eens aan de brand events van Unox met de traditionele Nieuwjaarsduik of de DE’s Nationale Burendag, de Red Bull Air Races of het NK Mobieltjeswerpen van Hi. Deze brand events zijn allemaal voorbeelden van uitstekende brand activation.
Aangemoedigd door de brand activation successen van A-merkfabrikanten als Unilever en Douwe Egberts nemen steeds meer merken de stap richting brand activation. Deze adverteerders geven binnen hun organisatie dezelfde waarde aan merkactivatie als aan brand management en het onderzoek specialisme consumer insight. Brand activation vergt dan ook enig marktonderzoek, want zonder dat consumer insight kun je brand activation rondom je merk wel vergeten. Mystery shoppers, enquêteurs en storechecks kunnen daar weer bij helpen.
Monsterscore wil u graag helpen bij het nadenken over ideeën, mogelijkheden en kosten van een brand activation programma. Belt u gerust met onze sales-afdeling op +31 20 5800 982 of mail naar sales@monsterscore.nl.