Verkoopdemonstraties zijn een bruikbare tool voor brand managers omdat zij trial genereren, maar gelijk ook een meetbare verkoopimpuls geven door de tellingen op de dag van de actie. De snelle feedback uit de verkoopdemonstraties in termen van verkopen zorgt ervoor dat het instrument vaker een integraal onderdeel uitmaakt van de lanceringstrategie van veel nieuwe producten. Marketeers willen die producten zo snel mogelijk bij de consument in huis krijgen zodat ze het nieuwe merk of product een vliegende start kunnen geven en gelijk een piek in de verkopen kunnen rapporteren.
Maar hierin ligt ook een probleem: door alleen te focussen op de directe verkopen op de dag van de verkoopdemonstraties, wordt voorbijgegaan aan de werkelijke effecten. Bovendien lijken verkoopdemonstraties met kosten van € 200 tot € 300 per winkel met deze insteek duur.
Of u nu met de lancering van een nieuw product of met de relaunch van een bestaand product te maken hebt, verkoopdemonstraties zouden idealiter gebruikt moeten worden voor het opbouwen van (een groter) marktaandeel omdat zij de daarvoor benodigde trial genereren. Tenzij u al een 100% penetratie bij huishoudens heeft, zou u instore sampling of verkoopdemonstraties dan ook als onderdeel van uw jaarlijkse marketingplannen moeten opnemen als marktaandeelbouwer.
Verkoopdemonstraties zorgen voor nieuwe kopers en zorgen ervoor dat die kopers terugkomen. Misschien kochten ze eerder een ander merk, maar ze kopen nu ook het merk waarmee gedemonstreerd wordt. Uit onderzoek blijkt niet of ze de volgende keer weer het oude (andere) merk kochten, maar ze kochten in ieder geval het gedemonstreerde merk opnieuw! Vast staat daarmee dat verkoopdemonstraties zeker nieuwe kopers in een merk trekken.
Wilt u weten wat verkoopdemonstraties voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten over de resultaten die u mag verwachten, belt u dan met onze sales-afdeling op +31 20 5800 982 of mail naar sales@monsterscore.nl.